Преди около десет години въпросът дали да изберем офсетов или дигитален печат за отпечатване на маркетингови материали не е съществувал. Отговорът е бил кристално ясен – офсетов печат. През последните години, развитието и възможностите, които дава дигиталната технология правят избора все по-труден. Появяват се нови компании, занимаващи се с дигитален печат, които предлагат неизброими възможности на клиентите си. Това води до още по-голямо объркване сред хората, тъй като голяма част от тях не разбират разликата между двата вида технологии. Познаването им ще ви помогне при избора на вида печат, който да използвате за печатните си материали. Това е полезно, както от технологична, така и от финансова гледна точка. Надявам се, че след края на тази статия няма да се чувствате объркани, когато следващия път се наложи да си поръчате печатни материали 🙂 .
Предимства на офсетовия печат
Най-просто казано тази технология може да се оприличи с поставянето на обикновен мастилен печат върху хартиен документ. Изображението се формира, чрез изпичане върху тънък алуминиев лист (възможно е използването и на полимерни пластини при някои машини), наречени плаки. Върху тях се образуват две области: печатна (по която мастилото полепва, а водата се отблъсква) и непечатна (по която се задържа вода, а мастилото не полепва). Процесът се състои от четири етапа, които се случват последователно с един оборот на машината:
- Навлажняване на формата
- Намастиляване на формата
- Предаване на отпечатъка на междинен вал с гумено покритие
- Отпечатване на изображението от междинния вал върху хартията, под въздействие на натиска между офсетовия и натисковия цилиндри
Офсетовият печат се използва при поръчки с по-голям обем – в последно време за тиражи над 300 форматни листа на машината. Причината той да не е препоръчителен за по-малки тиражи е цената, която се заплаща за подготовка (тук се включват използваните консумативи при подготовката, като мастило, хартия, алуминиеви плаки). Всеки отделен цвят, който се използва, се отразява в цената. Разбира се тази първоначална сума, става пренебрежимо малка, с нарастването на тиража и в този случай цената за офсетов печат е много по-добра, отколкото при използване на дигитална технология. Животът на печатните форми варира от няколко десетки хиляди до милион копия. Относно качеството на отпечатъка, предимство за офсетовата технология е възможността за използване на SPOT цветове.
Предимства на дигиталния печат
Тази технология до голяма степен наподобява работата на принтерите. Формирането на изображението става чрез фин прах (или течност) със специфични свойства, наречен тонер. За целта се използва специален барабан с фоторецепторно покритие. Изображението се зарежда с помощта на лазерен лъч (или светодиод), управляван от оптична система, която променя заряда върху барабана. С помощта на вал, тонерът се нанася върху цилиндъра, като той залепва само по заредените участъци. След това тонерът се пренася върху медиата (хартия или картон), чрез механичното й притискане към барабана. Изображението се фиксира към медиата чрез загряване, комбинирано с притискане. Този процес се повтаря за всеки отделен цвят. При новите модели дигитални машини се използва трансферен колан, който служи за пренасяне на цялото изображение с едно въртеливо движение от четирите барабана към хартията. Тези машини работят само по CMYK цветови модел, но могат да симулират и цветове по Pantone, както и да конвертират автоматично RGB.
Принципът на действие частично наподобява офсетовия печат, с тази разлика, че липсва печатна форма. При дигиталния печат изображението се формира всеки път върху барабана. Това позволява безпроблемно изпълнение на поръчки от типа „Print on Demand“ („Печат по поръчка“), Variable Data Printing (печат с променливи данни) и пълноцветни тиражи в малки серии. Себестойността за всяко изделие е константна величина, независеща от тиража. Производствените системи от този клас се характеризират с висока скорост и ниска себестойност на отпечатаното копие при малки тиражи (до 300 листа или отделни продукта). Характерното за тях е, че всяко копие е абсолютно идентично като отпечатък с предходните, но от друга страна цветът не винаги отговаря на оригиналния, освен ако не се печата от файл с вграден ICC профил. За сметка на това отпечатването на единична бройка и евентуално коригиране на цветовете е много лесно и достъпно, за разлика от офсетовия печат. Дигиталният печат дава и невероятна възможност да персонализирате печатните си материали (например: отпечатване на адреси и имена на получатели върху пощенски пликове или картички; номерация, съдържаща баркод; различни снимки или картинки в зависимост от получателя и други). Като частичен недостатък тук мога да отбележа ограниченията за теглото на използваната хартията (стандартно между 65 и 300 грама, в случаите, когато се използва специална хартия за дигитален печат). Всеки вид медии следва да се тества, като в голяма част от случаите отпечатването върху хартии или картони, които не попадат в спецификациите на машините е успешно. Другият възможен недостатък е липсата на гаранция за пълно съвпадение в позиционирането между лицето и гърба при двустранен печат (тук допустимото отклонение е до 1мм).
Поради напредването на технологиите голяма част от хората трудно ще намерят разлика при сравнение на отпечатък, получен чрез двете различни технологии. Ще си позволя да обобщя коя технология за какви поръчки би била подходяща:
Офсетов печат е подходящ за:
- Поръчки с по-голям тираж (над 300 форматни листа)
- Поръчки, отпечатвани с прости SPOT цветове
- Поръчки без променящи се данни
Дигитален печат е подходящ за:
- Малки тиражи (до 300 форматни листа или отделни продукта)
- Печат на материали в кратки срокове
- Персонализиране на маркетингови печатни материали
- Отпечатване върху PVC фолио и други материали, които не са подходящи при офсетовия печат
В печатница „Оптимал принт” разполагаме и с машини от двете технологии. По този начин успешно се компенсират недостатъците на единият вид печат, с предимствата на другия. За финал ще отбележа факта, че все по-често ми се случва да обработвам запитвания и поръчки, за които е нужно използването, както на офсетов, така и на дигитален печат. Използването и на двете технологии в една поръчка се нарича хибриден печат. Пример, за който в момента се сещам, са товарителниците на почти всички куриерски фирми или талони за бинго например. Те използват бланки с пълноцветен печат в големи тиражи (отпечатани чрез офсетов печат), а в същото време е нужна монохромна персонализация от типа номерация с баркод (отпечатана чрез дигитален печат). Всичко това се комбинира перфектно с двете технологии, а резултатът е оптимално съотношение цена-качество. Друг подобен пример е печатът на гаранционни стикери. Ще се радвам да изработим и вашите интересни печатни материали. За да изпратите запитване може да използвате формата в нашия сайт, коментарите по-долу или останалите методи за контакт с нас.
Текст: Антон Даскалов