Довършителни процеси по облагородяване на печатната продукция включват: довършителни услуги и следпечатни ефекти. Към тях спадат широка гама от операции, които са разгледани в темата: сгъване, подвързване, лакиране, ламиниране, топъл релефен печат, щанцоване и други.
СГЪВАНЕ
Съществуват различни варианти за сгъване на рекламни материали. В зависимост от машините те могат да правят 1, 2, 3 или повече гънки. Основните видове сгъване, използвани за дипляни са представени на изображението. Сред тях спадат: сгъване на половина с една гънка, акордеонно сгъване (или още наричано Хармоника) с две или повече гънки и други. Когато става дума за сгъване на брошури, каталози, вестници и списания следва да се съобразят някои специфични моменти, свързани с отпечатването. Последното се извършва от печатницата или обслужващата рекламна агенция. Става дума за така нареченото вързване на страниците (imposition). Този процес има за цел съчетаването на страниците, върху големия печатен лист, така че след сгъване и подвързване те да бъдат с правилна последователност и ориентация. Всичко това в днешно време се прави със специализиран софтуер. Ето защо е от особена важност по какъв начин ще се подвързват страниците в последствие. Страниците се подреждат по един начин ако изданието ще бъде скрепено тетрадно с метални телчета (в този случай отделните печатни коли се влагат една в друга), или ще бъде лепено (в този случай отделните печатни коли набират последователно и се подравняват една спрямо друга).
ПОДВЪРЗВАНЕ
Подвързването представлява процес на събиране на сгънатите коли по един от няколко възможни метода. При тетрадното шиене колите се влагат една в друга като по този начин се образува общ гръб. Самото скрепване става чрез метални телчета, поставени на самата сгъвка. Важно е да се отбележи, че колкото повече вложени коли има в едно изделие, толкова повече всяко следващо ще бъде издадено навън. Този ефект се избягва чрез настройка в софтуера за вързване на страниците, който прилага леки стъпки на изместване на страниците в обратна посока. В случай, че изделието ще се лепи, се използва подравнено подвързване, при което колите се подреждат последователно, подравняват се, след което се залепват чрез лепило към обща гръбна лента или към корицата на изделието. Самите корици могат да бъдат, както меки (до 350 грама картон), така и твърди (произведени от мукава с дебелина 1,5 – 2 мм, облечена със залепени към нея отпечатани листа с дебелина до 150 грама). Подвързването може да бъде извършено и със спирала – метална или пластмасова.
ЛАКИРАНЕ
Най-често срещано е ултравиолетовото (UV) лакиране. То представлява нанасяне на лаков слой върху листа, който полимеризира под въздействие на UV лъчение. Използва се за придаване на по-луксозен вид върху кориците на брошури, списания и книги. Също така чрез него изделията се предпазват от външни атмосферни въздействия и нараняване. Самото лакиране може да бъде извършено с мат или гланц лак. Освен цялостно лакиране, върху листата може да се положи и частично такова. Така контрастно се подчертават отделни детайли в отпечатания лист. При селективно лакиране може да изберете от множество варианти лакове: релефен, структурен, перлен, пясъчен, фосфоресциращ, арома, скреч и други.
ЛАМИНИРАНЕ
Ламинирането бива топло и студено. Чрез този довършителен процес се постига защита на печатния лист от слънчево въздействие, предпазва от навлажняване и замърсяване, а същевременно прави листа по-здрав при опит за късане. Ламинирането успешно се комбинира с други следпечатни ефекти (например селективен UV лак). При топлото ламиниране лепилото се нанася върху фолиото и посредством нагряване чрез метален вал то се разтопява и залепва върху листа. При него се използват следните видове ламинат: мат, гланц, сатен, недраскащ и други. При студеното ламиниране лепилото отново се нанася върху фолиото, но след това следва директно слепване към печатния лист. Точно по този начин се извършва метализирането на хартиите и картоните. Това е технология, която позволява използването на голям набор от ефектни фолиа (сребърни, златни, холограмни, прозрачни, триизмерни и други).
РЕЛЕФЕН ПЕЧАТ
Релефният печат е технология, използваща месингово клише (матрица) и полимерно контраклише (патрица). Релефът може да бъде направен с или без използване на фолио (сребърно, златно или друго). Върху всеки елемент и изображение може да бъде приложен релефен печат, включително и текст. Колкото по-дебела е хартията, толкова по-успешно се получава печатът. Пример за релефен печат е и брайловият текст върху хартия и картон.
ЩАНЦОВАНЕ
Щанцоването представлява изрязване по определена форма, което няма как да бъде постигнато при рязане с прав нож. Това става чрез използване на остри стоманени ножове, от коите се прави самата матрица (щанц форма). Възможните форми са почти неограничени – кръгове, квадрати, дупки, криви, стъпаловидно изрязване, заобляне на ъгли и други.
В заключение искам да спомена за един каталог, който беше представен в България на 20.03.2013 г. на семинара Open Days. Става въпрос за Fespa Sensations, който е създаден през 2007-а година с цел да представи на едно място всички специални ефекти, предлагани от компанията. Това става чрез мостри на 33 ефекта върху различни снимки. Същите могат да се видят, докоснат или помиришат, а същевременно към тях има и допълнителна техническа информация. Ефектите са разделени в 3 секции – лакове, метални и специални. Сред по-интересните от тях мога да посоча: структурни лакове; лакове, придаващи блясък; мастила, симулиращи течни метали; изчезващи мастила (изображението изчезва в рамките на 2-3 месеца); флуорисцентни мастила; защитни мастила; мастила, премахващи се с вода; мастила, реагиращи на топлина (те изчезват при по-висока температура и се възстановяват при стайна такава); абразивни мастила. На снимките долу са показани различни ефекти от каталога.
Текст: Антон Даскалов